fredag 4. mai 2012

Fremtidige favoritter


Bokelskerinnen utfordrer oss hver fredag til å skrive om noen av våre fremtidige favoritter. Besøk siden hennes for å lese andres bidrag denne fredagen! Kanskje du finner en spennende bok du ellers aldri ville kommet over?

Her er mine bidrag:

JENS LAPIDUS: CASH

Denne boka og forfatteren kjenner jeg ikke til fra før, men jeg ble nysgjerrig. Og siden den bare kostet 69 kr, så ble den med meg hjem. I ettertid har jeg sett at den har fått gode kritikker, samt at den er kommet på film. Bok MÅ leses FØR film. Sånn er det med den saken ;)

Baksiden av boka:
Stureplanbratsen JW som selger kokain på de hotteste stedene. Den småkriminelle Jorge som kjenner kokainbransjen bedre enn noen, men som ikke vil selge lenger. Torpedoen Mrado som tar hånd om innkreving og hvitvask av penger for Radovan, mafiabossen. Disse tre føres sammen av underverdenens helt særegne logikk, og det kan bare ende på en måte; med en kamp på liv og død.










ISMAIL KADARE: HVEM FULGTE DORUNTINE HJEM?

Denne boka kom  jeg første gangen over på bloggen migrating coconuts, og den pirret nysgjerrigheten min :) Den er en del av min leseliste Jorden rundt på 200 bøker.

Baksiden av boka:
Historien om Doruntine bygger på en albansk middelalderberetning: en ung pike giftes bort til en mann i et fjernt og fremmed land. Broren Konstantin avlegger et hellig løfte, en bessa, om å hente henne tilbake hvis hjemlengselen blir uutholdelig. Og så en natt banker det på døren hos Doruntines gamle mor, og datteren står utenfor. Hun forteller at Konstantin har hentet henne og fulgt henne hjem. Men Konstantin har vært død i tre år allerede...
Det blir den arme politisjef Stres som skal etterforske pikens gåtefulle tilbakekomst. 
Rykter, mistenkeliggjøring, sprikende teorier sprer seg som gift i det lille samfunnet. Kirken blander seg inn, både den romerske og den bysantiske. Stres arresterer en mann i ren desperasjon. Historien blir en spennende thriller, et vakkert eventyr fra en fjern tid, eller en almengyldig og fengende historie om kjærlighet, ønsketenkning, undertrykkelse og frykt for alt som er ukjent.
Ismail Kadare (1936) er ubestridt Albanias fremste forfatter i dag. Han har skrevet lyrikk, noveller og en rekke romaner, og bøkene hans utkommer i mange land.


HANS FALLADA: ALLE DØR ALENE
 Denne boka så jeg på Norli, og kjente umiddelbart at dette er en må-lese-bok! Den blir mitt tyske bidrag til å lese meg verden rundt!

Les omtale av boka hos Rose-Marie!

Baksiden av boka:
I romanen møter vi ekteparet Anne og Otto Quangel som får melding om at deres eneste sønn, Lille-Otto, har falt i felttoget mot Frankrike i 1940. De bestemmer seg for å ta opp kampen mot Hitlers nazityranni ved å skrive postkort som advarer mot regimet og som oppfordrer befolkningen til å yte motstand. De legger ut kortene i trappeoppganger og ved kontorer der folk ferdes. Boken beskriver nøkterne berlineres kamp mot naziregimet samt oppløsningen av deres liv og verdier. Etter hvert møter vi Gestapos brutalitet og metoder for å slå ned på motstanderne. Det er sterk lesning. Romanens dramaer og nakne prosa har gitt den thrillerens særpreg.
 Boken er en ny, usensurert utgave av originalmanuset som første gang kom ut i 1947, og innholder nytt tilleggsmateriell. Ved relanseringen er boken blitt en bestselger i USA, England, Frankrike, Israel, og Tyskland. The New York Times kaller boken "en litterær storbegivenhet", The Sunday Telegraph skriver "et gjenoppdaget mesterverk". Boken har kommet på en rekke "Notable Book of the Year" lister, og skal filmatiseres. Rettighetene til boken er solgt til over 20 land.


6 kommentarer:

  1. "Alle dør alene"var en av de aller aller beste bøkene jeg leste i fjor. Dersom du liker denne så må du også forsøke deg på "Hva nu, lille mann?" av samme forfatter. Fantastiske bøker!
    "Cash" har jeg også lest og likt, "Hvem fulgte Doruntine hjem?" er ny for meg. Men den er notert og skal leses. Tusen takk for tips! Du har en fin blogg som jeg legger til lista mi :) Ha en god helg!

    SvarSlett
  2. Fint innlegg:) Mye bøker jeg ikke har hørt om før, spesielt de to siste:) ISMAIL KADARE boken fikk spesielt min oppmerksomhet:) Gleder meg til å lese om disse bøkene:) Ha en fin helg:)

    SvarSlett
  3. Kjempefint innlegg Pia:-) Har ikke hørt om noen av disse bøkene før men et par av dem måtte noteres ned, så tusen takk for boktips!

    SvarSlett
  4. Nydelig omslag på "HVEM FULGTE DORUNTINE HJEM?". Ukjente bøker for meg, så takk for tips :-)

    SvarSlett
  5. I haven’t known none of these authors and novels. Thanks for the information.

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på at DU legger igjen en hilsen i bloggen min! Tusen takk!!! Og med ønske om en glitrende glad dag til deg :))