torsdag 10. mai 2012

Boktema: Min favorittforfatter på G

I dag har Anette utfordret oss til å skrive noe om våre favorittforfatter på G. I dag var valget enkelt, og jeg vil skrive om ingen ringere enn Gunnar Staalesen!

Først av alt: 
Har du husket å melde deg på min 
give away der du kan vinne 
I mørket er alle ulver grå 
av selveste Gunnar Staalesen.

Foto: Oddmund Lunde

Gunnar Staalesen er en godt etablert og dyktig forfatter. Han har skrevet uttallige krimromaner med den noe sjuskete privatetterforskeren Varg Veum. Han har et godt språk i bøkene sine, viser god kunnskap om det han skriver om og ikke minst så er han eksepsjonelt dyktig til å skildre Bergen, alt fra små smau til bratte fjell! Gunnar Staalesens historier er varierte og har mange ulike plot. 

Varg Veum er en spennende person! gebuint ekte, sjuskete, svikter, drikker for mye, er belest, har en enorm lojalitet for barn (han er utdannet barnevernspedagog!). Han er følsom, egosentrisk og målrettet. Han er uten tvil fargerik, rappkjeftet, hensynsløs og omsorgsfull. En mangesidet person! Jeg tror jeg er en smule forelsket i Varg ;)

Gunnar Staalesens mesterverk, er Bergenstrilologien hans: 

Denne triologien åpner med et mord, og det skal ta hele 99 år før drapet løses. Vi følger flere slekter gjennom flere generasjoner. Vi får et nært innblikk i Bergens historie. Det er krim, intriger, svik og selvfølgelig kjærlighet, musikk, vennskap! Da jeg leste disse bøkene, var jeg oppslukt fra begynnelse til slutt! Heldigvis hadde jeg ikke barn, og det var skoleferie, slik at jeg kunne begynne på bok en, og forbli der til jeg var ferdig med bok nummer tre! I går skrev jeg et innelgg om bøker jeg har lest flere ganger: Gunnar Staalesens Bergenstriologi kommer garantert til å bli lest igjen! (Selv om jeg altså ikke kom på disse i farten i går!)


Noen andre av mine favoritter:


En liten anekdote til slutt:
For noen år siden, så gav jeg min mann en veldig hyggelig og romantisk julegave, om jeg må si det selv ;) Jeg kjøpte båtbilletter, hotellovernatting og teaterbilletter til Den Nationale Scene i Bergen. På programmet stod Falne Engler. Vi reiste i januar, frøs og koste oss! Og hvem var det vi plutselig stod ved siden av i pausen på teater? Selvfølgelig ingen ringere enn Gunnar Staalesen! Og jeg angrer den dag i dag på at jeg ikke motet meg opp og snakket med ham! Min egen krimhelt! Uansett: Det var stor stas å se helten min da jeg så hans eget stykke på teateret!

Besøk Anette for å lese om andres favorittforfattere!

11 kommentarer:

  1. Flott innlegg:) Han har skikkelig fargesprakende bøker, skal leses en dag:) Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må bare glede deg Isabella, bøkene er fargesprakende inni også ;)
      Ønsekr deg en deilig helg!
      Pia xx

      Slett
  2. Min er Anna Gavalda! :) :) Renate

    SvarSlett
    Svar
    1. å TAKK, Renate! Anna Gavalda har eg ennå ikkje lese, og det må eg gjere noko med! Ho er no ført opp på verdensturnée lista mi :)
      Saman er ein mindre aleine har eg sett på film, vakkert!
      Ynskjer deg ein glad dag!
      Klem frå PIa

      Slett
    2. Det må du gjera! Det er tre nydelege bøker ho har skrive! <3 <3 God klem

      Slett
    3. Kanskej eg får ei ny forfatterinne som favorittforfattar på G?
      ENJOY, my friend!
      Klem klem!

      Slett
  3. Jeg har et langt og traumatisk forhold til Gunnar Staalesen :-) Jeg hadde på videregående en uhyrlig spesiell norskfrøken, og hun presset oss til å lese norsk. Hele tiden! Fryktelig tunge, gammelmodige og dorske norske bøker. Da Staalesen kom på pensumlista bestemte meg meg for å boikotte hele frøkna. Men jeg måtte jo, og under over alle undre - hun klarte å sjokkere meg, igjen. Boka var jo knallgod! Belønning for alt det traurige vi hadde lest det siste året. Boka var "Kvinnen i kjøleskapet", og den fant jeg fram igår faktisk. Vil lese den igjen. Har lest det meste av Staalesen etterpå, så norskfrøkna hadde sin misjon tross alt :-)
    Det morsomme er jo, at lillesøster her i huset (10. klasse) skrev særoppgaven sin om nettopp Gunnar Staalesen nå i vinter. Ikke fordi at hun liker å lese bøkene hans, men fordi mange av bøkene om Varg Veum er filmatisert. Filmgenerasjonen.. Hun måtte imidlertid lese ei bok også, og resultatet? "Mamma, det va'kje så verst ei bog dette..." :-)

    SvarSlett
  4. Bergenstrilogien har jeg lest to ganger, og selv om jeg synes deler av den var litt tung så ble jeg veldig imponert over de tre bøkene. Og når jeg har lest dem 2 ganger så sier det jo sitt om at jeg likt dem alt i alt likevel. Jeg skulle ønske jeg var bergenser, eller i det minste bodde i byen, slik at jeg fikk ekstra utbytte av dem. Og enda mer skulle jeg ønske at noen kunne skrive en slik trilogi om "min" by, Trondheim. ;)
    Bra du minnet meg på ham, jeg burde ha lest noe flere bøker. Jeg har lest en annen krimbok av ham, Skriften på veggen, men det er så mange år siden at jeg ikke husker noe som helst...

    SvarSlett
  5. The novel of mystery, intrigue, betrayal , love, music, friendship... sounds intriguing! I’d be unable to stop reading if not interrupted by someone or something. How nice you met the author by chance!

    Yoko

    SvarSlett
  6. Utrolig flott innlegg! Jeg har lest Bergenstrilogien og syns alle tre bøkene var helt fantastiske!! God helg og klem fra Anette :)

    SvarSlett
  7. Som ungdom leste jeg mye av Staalelsen, men det begynner å bli lenge siden siste boken nå - kanskje noe å gjøre ved tenker jeg, spesielt som bergenser :)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på at DU legger igjen en hilsen i bloggen min! Tusen takk!!! Og med ønske om en glitrende glad dag til deg :))