tirsdag 8. mai 2012

Top Ten Tuesday -Top Ten Favorite Quotes From Books

Jeg sier som Beathe

og håper hun synes det er greit
at jeg låner teksten hennes,
mot at jeg linker til henne:

Det er Tirsdag og det er tid for en ny top 10 liste fra bloggen The Broke and The Bookishdette er en spalte som legges ut hver Tirsdag. Denne gangen vil hun som har bloggen at vi skal sette opp en liste med favoritt sitater fra bøker vi har lest.


Med nok mot, klarer du deg uten et godt rykte.
(Margaret Mitchell, Tatt av vinden)

Det var bare et smil, ikke noe mer. Det gjorde ikke alt godt igjen. Det gjorde ikke NOENTING godt igjen. Bare et smil. En liten gest. Et løv i den store skogen, skjelver av at fuglene starter sin reise. Men jeg tar i mot det. Med åpne armer. For når våren kommer, så smelter det snøen ett flak av gangen, og kanskje jeg akkurat var vitne til den første snøen som smeltet. - Amir
(Khaled Hosseini, Drageløperen)

Helmer: Først og fremst er du en kone og mor
Nora: Det tror jeg ikke mer. Jeg tror jeg først og fremst er et individ, like mye som det du er.
(Henrik Ibsen, Et dukkehjem)

Han sier, du må studere og ta til deg kunnskap slik at du kan gjøre opp din egen mening om historien og alt annet, men du kan ikke gjøre deg opp en mening uten kunnskap. Gjør opp din egen mening, gjør opp din egen mening. DU kan være fattig, dine sko kan godt være ødelagte, men hjernen din er et palass.
(Frank McCourt, Engelen på det sjuende trinn)

“Det som opprøret ham var at det skulle være så mye styr rundt noe så enkelt som kjærligheten. 
(Gustave Flaubert, Madame Bovary)

Kanskje det er våre tilkortkommenhet som gjør oss så perfekte for hverandre!
(Jane Austen, Emma)

Heldig er det barn som har foreldre som husker sin egen barndom.
(John Steinbeck, Øst for Eden)

Bøker er speil: Man kan ikke se annet i dem enn det man har inni seg fra før.
(Carlos Ruiz Zafón, Vindens skygge)


Det er ikke folk som gjør tolkninger, men tolkningene som gjør folk.
(Qiu Xiaolong, Rød heltinnes død)


Og kjærligheten blev verdens ophav og verdens hersker, men alle dens veier er fulle av blomster og blod, blomster og blod.
(Knut Hamsun, Victoria)





HAR DU ET FAVORITTSITAT? DEL GJERNE :)


6 kommentarer:

  1. Fine sitater:)Tatt av vinden har jeg ikke lest, tror jeg må gjøre noe med det etterhvert, havner på leselista mi:) Drageløperen er fin:) Likte sitatet fra Vindens skygge:) Ha en flott dag videre:) Morsom disse topp tiene:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk fir det, og jeg anbefaler virkelig Tatt av vinden:-)
      Ønsker deg en glad dag:-)
      Klem Pia

      Slett
  2. Det er bare hyggelig Pia:-)
    Jeg har ikke lest så mange av disse bøkene,veldig fine sitater:-))
    Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra, Beathe;-(
      Dette er mange av mine favoritbøker. Tror du hadde likt mange av de. Kanskje aller mest Tatt av vinden?!
      Ønsker deg en glad dag:-)
      Klem Pia

      Slett
    2. Oi, det skulle være et smil øverst der;-)

      Slett
    3. Hehe... skjønte nesten det.... tror jeg skal skrive opp alle disse. Boken gikk i posten i dag så da skal den være på plass til helgen tenker jeg:-)

      Slett

Jeg setter stor pris på at DU legger igjen en hilsen i bloggen min! Tusen takk!!! Og med ønske om en glitrende glad dag til deg :))