onsdag 9. mai 2012

Om å lese bøker om igjen

har skrevet et godt innlegg om hvorfor vi leser bøker om igjen, 
og stilte i innleggsoverskriften sin dette spørsmålet:


Hvorfor leser vi bøker om igjen 
og hvilke bøker velger du 
når du ønsker å lese en bok en gang til?

Klikk på bildet for å komme til siden!

Det er ikke så mange bøker jeg leser om igjen, men noen har det blitt gjennom årenes løp. Disse bøkene har grepet meg spesielt. Jeg lever meg sånn inn i handlingen, og blir så glad i personene i den at jeg ikke klarer å slippe den når jeg er ferdig. Jeg tror det rett og slett at jeg tror at jeg er en del av handlingen (eller i det minste skulle jeg håpe det;)) Av og til blir jeg så glad i de personene jeg leser om, enten fordi jeg beundrer dem eller har sympati med dem, at jeg skulle ønske jeg var dem! 

Om jeg skulle valgt meg ut en romanperson jeg gjerne skulle vært, så hadde jeg ikke vært Pia, men Scarlett o'Hara, uten tvil! Hun har alt jeg drømmer om, men tar mange gale valg. Jeg hadde selvsagt ikke gjort alle feilene ;) (Når det er sagt, så har jeg alt jeg drømmer om nå også!) (Nesten!)

Disse bøkene har jeg lest om igjen en eller flere ganger:

1. Tatt av vinden av Margaret Mitchell (kanskje fem ganger!)
Denne boka har så mange aspekter i seg: Kjærlighet, dramatikk, svik, håp, historie og mye, mye mer.
Kommer til å lese igjen!

2. Lise og Lotte eller omvendt av Eric Kästner (minst 20 ganger!)
Les gjerne anmeldelsen min!

3. Et dukkehjem av Henrik Ibsen (er man lærer, så er man lærer!)
Det er så dramatisk, vakkert og vågalt! Og absolutt aktuelt i dag også!

4. Anne fra Bjørkely av Lucy Maud Montgomery (OK - jeg kunne godt vært henen også!)
Anne, kjære Anne! Så mange gleder hun har gitt meg i barndoms-, ungdoms- og voksenårene!

En morsom anekdote:
Jeg leste bøkene om Anne fra Bjørkely  høsten 2002. Da julen nærmet seg, og jeg leste om Annes som  da hun endelig ble fridd til, fant ut at hun ikke kunne gifte seg - for en skam å måtte si nei! I de dagene gikk jeg og forventet (håpte!) at min daværende kjæreste skulle fri til meg. Og da det nærmet seg at vi skulle feire to år som kjærester, så var jeg helt sikker på at han kom til å fri, og jeg fikk helt panikk på at jeg, i det han fridde, skulle kjenne et stort NEI i hele meg. 
Da mannen fridde, sa jeg JA, var fornøyd, og er fremdeles fornøyd med svaret mitt ;))

Bøker jeg ønsker å lese om igjen:

1. Drageløperen av Khaled Hosseini
Jeg har sett filmen, og hørt lydboka, men vil gjerne lese den i papirformat også! Vakker og vond bok!
Les gjerne anmeldelsen min!

2. Å flytte fjell av John Einar Sandvand
En vakker og personlig reiseskildring fra Asia

3. Ta vare på mamma av Shin Kyung-sook
En vakker bok, men litt vanskelig å forstå. Jeg tror jeg vil få bedre utbytte av den neste gang jeg leser den. Tror det er mange frempek jeg har gått glipp av.
Les gjerne anmeldelsen min!

4. Vindens skygge av Carlos Ruiz Zafón
Jeg husksker den grep meg sterkt, men jeg husker for lite av den. Det vil jeg gjøre noe med!

Jeg har lest, og kunne lest flere bøker om igjen, men dette får bli for i dag. Nå må jeg legge meg med min syke sønn og sove oss begge friske til i morgen!

4 kommentarer:

  1. "Ta vare på mamma" har jeg hørt veldig mye fint om. Er den litt tung, siden du sier at den er litt vanskelig å forstå?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes den er litt vanskelig å forstå siden store deler av boka er krevet i "du-form", en uvant form å lese i. Tror nok også at koreanere formulerer seg annerledes, og at det derfor for oss av og til er vanskelig å forstå hvordan forfatteren tenker.
      Men boka var så uendelig vakker, og fordi mange biter falt på plass i sluttten av boka, så ahr jeg lyst til å lese den om igjen en gang for å henge litt mer med, helt fra begynnelsen av boka!
      Ønsker deg en glad dag!
      Pia xx

      Slett
  2. Så kjekt at du også hadde lyst til å skrive om dette! Du har valgt noen bøker jeg kjenner og noen jeg ikke har lest, men jeg ser vi er ganske forskjellige i hva vi ønsker å lese om igjen :-)
    Jeg har tenkt at jeg burde ha lest mer gammelt norsk. Jeg leser og ønsker å lese klassikere, men har ikke vært flink til å få med meg det norske. Jeg kom på dette fordi du nevner Et dukkehjem. Den skal rett på skal lese listen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg likte så godt ditt innlegg, og var så glad for at overskriften din var formulert som et spørsmål :) Da var det jo bare å tolke det som en invitasjoen ;)
      Et dukkehjem liker jeg svært godt, men hadde nok ikke kommet til å lese det om det ikke var for at det var pensum for elevene mine (gjennom flere år!) Og med tiden har jeg blitt virkelig glad i Et dukkehjem! Ellers er jeg ikke flink til å lese klassikere.
      Ønsker deg en glad dag!
      Pia xx

      Slett

Jeg setter stor pris på at DU legger igjen en hilsen i bloggen min! Tusen takk!!! Og med ønske om en glitrende glad dag til deg :))