mandag 3. desember 2012

Adventsgledekalender

Det er allerede 3. desember, og jeg som for lenge siden hadde bestemt meg for å lage en adventsgledekalender på bloggen min, har enda ikke kommet i gang! Men egentlig så passer det godt til det som skal prege meg denne adventstiden: Jeg skal glede meg over den nydelige tiden vi er inne i, og så skal jeg på ingen måte stresse og klare alt! Så det som ikke blir gjort, det blir ikke gjort, og det som er klart for sent, ja det kommer sent, men godt ;) Så her er jeg, og jeg håper du vil følge meg og adventsgledekalenderen min!

De siste årene har det vært vanskelig å glede seg over julen. Jeg har ikke klart å glede meg over julens budskap fordi materialismen og julestresset har tatt overhånd. Det er utrolig koselig med julegaver, men nårhele julekvelden går til å åpne gavene, så blir det jo ikke noe tid til å bare kose seg og glede seg over de nye lekene. 

Men jeg er jo et julemenneske, så slik skal det ikke være! Derfor har jeg i år bestemt meg for å stresse ned, nyte, glede meg over forventningene og være til glede for andre mennesker. Julen er også tiden for å være takknemlig! Hva hadde skjedd om vi sa takk til alle mennesker vi møter? Takk er et sterkt ord! jeg bruker det for lite, selv om jeg bruker det stadig oftere. 

Siden vi allerede har kommet til tredje luke, så skal jeg dele tre gleder med dere i dag:

En av mine nye venninner deler hver dag en julesang hun er glad i, og det blir jeg glad av! I dag vil jeg dele en kanskje ukjent julesang med dere. Det er Thankful, fra Josh Grobans julealbum Nöel. Den har så god tekst, og minner oss på å være takknemlige!


I går kom jeg over et visdomsord på facebook. Det er ikke så veldig "julete", men likefullt viktig å ta med seg i disse intense adventsukene:




Og så kan jeg ikke komme utenom at det er Jesus vi feirer i julen! Det har vært skrevet mange profetier om Jesu komme, og slik jødene i årtusener ventet på sin frelser, kan vi i dag i visshet takke for hans frelsesverk. I dag deler jeg derfor dagens bibelvers fra bibel.no



Lukas 4:16-22:

Han kom også til Nasaret, hvor han var vokst opp, og på sabbaten gikk han inn i synagogen, slik han pleide. Da han reiste seg for å lese, rakte de ham profeten Jesajas bok. Han åpnet bokrullen og fant stedet der det står skrevet:


Herrens Ånd er over meg,
for han har salvet meg
til å forkynne et godt budskap for fattige.
Han har sendt meg for å rope ut
at fanger skal få frihet
og blinde få synet igjen,
for å sette undertrykte fri
og rope ut et nådens år fra Herren.

Så rullet han bokrullen sammen, rakte den til synagogetjeneren og satte seg. Alle i synagogen stirret spent på ham. Han begynte da med å si: «I dag er dette skriftordet blitt oppfylt mens dere hørte på.» Alle roste ham og undret seg over nådeordene som kom fra hans munn. «Er ikke dette Josefs sønn?» spurte de.



MED ØNSKE OM EN VELSIGNET FREDELIG OG NYDELIG ADVENTSTID!


2 kommentarer:

  1. ...og jeg takker DEG, Pia, for at du gir så mye, for at du deler det som er viktig i livet og setter ord på det som julen handler om. Jeg syns dette var en fantastisk adventsgledekalender :) Nydelig sang, nydelige ord - og jeg kommer til å titte innom her videre. Jeg er HELT på nett med deg når det gjelder matrialismen som overtar for mye og som tilogmed kan ta vekk noe av den barnlige gleden over at det er jul og at det er et fantastisk budskap i denne tiden. Takk, takk og takk, fine deg. Dette var flott :) ønsker deg en god adventstid der du senker skuldre og lar julen komme, selv om gulvene ikke er vasket eller alle skjorter er strøket ;) sånn gjør vi det her også!! klem din vei

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på at DU legger igjen en hilsen i bloggen min! Tusen takk!!! Og med ønske om en glitrende glad dag til deg :))