onsdag 22. februar 2012

Makrofotografering i det små!

Jeg har ingen problemer med å innse at jeg har myyye igjen før jeg er en så god fotograf som jeg ønsker å bli! Men jeg er på vei. For tiden leser jeg om makrofotografering, inspirert av Camilla. I den forbindelse kom jeg over denne bloggen som forklarer godt og enkelt om makrofotografering. 
Utstyr er viktig når en ønsker å ta gode bilder, og her er en Objektivguide som kan være nyttig å lese før en kjøper utstyr.

Siden foto ikke er en veldig billig hobby, og jeg akkurat nå ikke har råd til makrolinse, så har jeg prøvd meg litt med en alternativ løsning. Ulempene her er at det er veldig vanskelig å være stødig nok på hånda når du selv må holde objektivet inntil kameraet. Det er helt klart nødvendig med et stativ om en ønsker best mulig resultat. Det er nok heller ikke en løsning jeg vil velge utendørs. Til det er kameraet mitt for verdifullt ;)

Jeg har prøvd meg med en orkidé som motiv i ettermiddag. Da har jeg hvilt begge albuene på bordet for mest mulig støtte. Det var ikke helt enkelt å se motivet gjennom kameraet, og de første bildene ble helt svarte. Etter noen forsøk forstod jeg at jeg måtte gå helt nær til motivet. Med litt dunkel belysning ble ikke resultatet optimalt, men som førstegangs makrofotograf og to barn som medhjelpere, må jeg si meg fornøyd med resultatet :)

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg fikk bare til å laste opp dette ene bildet. Skulle gjerne delt noen flere, for dette var ikke det beste.  Dette skal jeg i alle fall jobbe mer med :)

Har du prøvd makrofotografering? Hva synes du om bildet mitt?

Mitt aller første vellykkede  makrobilde!




2 kommentarer:

  1. Ååå, så fint :D Takk for at du nevnte meg :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare kjekt det, Camilla - må jo takke den som inspirerer meg :))

      Slett

Jeg setter stor pris på at DU legger igjen en hilsen i bloggen min! Tusen takk!!! Og med ønske om en glitrende glad dag til deg :))