fredag 17. februar 2012

Et lukket roms mysterium

Første bok av tre i serien om K2 og Patricia.
Menneskefluene var ei bok som kom i hus ved et uhell .  Mannen hadde glemt å avbestille den i bokklubben ... Men siden det er pes å returnere bøker, og krimbøker står høyt i hevd her i huset, så ble den værende. Da mor i høst skulle på en etterlengtet husmorferie, ble boka en kjærkommen venn på en lang togtur. For første gang på lenge kunne jeg endelig forsvinne inn i bøkenes univers, og bare bli der til bokas slutt ufrivillig sendte meg tilbake til virkelighetens verden. Jeg hadde latt meg oppsluke, det vistes en ny glød i en hektisk hverdag.

Krim er noe av det jeg leser mest, og det var nestenbefriende å lese noe "nytt" i denne sjangeren. Klassisk krim er noe jeg nesten ikke har lest, selv om jeg har sett mange av Agatha Christie-filmene. Det gjorde godt for min hjemmeværende og sandkasselekende hjerne å lese denne typen krim. Sansene måtte være skjerpet, for tempoet er ikke høyt, men detaljene er mange. Lahlum klarer på en intelligent god måte å knytte mange menneskeskjebner sammen, og det er ikke gitt å klare og gjette seg til morderen tidlig i boka. Og jeg, etter å ha lest (altfor) mye krim, tør å påstå at jeg etterhvert har blitt veldig flink til å gjennomskue mordere tidlig i bøkene. 

Det tok ikke mange sidene før jeg lot meg fange av karakterene, K2 og Patricia. Jeg har også alltid vært facsinert av motstandshelter og etterkrigshistorie, så omstendighetene rundt drapet på motstandshelten Harald Olesen klarte hele tiden å pirre nysgjerrigheten min. Vitnene i saken, bor alle i samme oppgang som den myrdede. Langsomt og intrikat utfoldes stadig mer av livene til beboerne i blokka. Det viser seg at alle har noe å skjule (har vi ikke alle det?)

K2 gjør en god etterforskningsjobb i sin første drapssak. Han er en rolig, men målrettet etterforsker. Nesten på grensa til kjedelig ;) Ganske tidlig settes han i kontakt med Patricia, en ung, meget intelligent jente i rullestol. Og med en umettelig interesse for kriminalsaker. Uten hennes hjelp i denne meget vanskelige saken, hvem vet om K2 hadde klart å løse sin første drapssak? Hun har en facsinerende evne til å se de små detaljene, de detaljene vi "normale" aldri engang hadde vurdert å tenke på.

Jeg ble så glad i denne boka, denne, for meg, nye krimtypen. Det var befriende å lese en god krim uten vold, blod og jakt. Så godt likte jeg boka, at bok nummer to, Satelittmenneskene ble bestilt i julegave. Nå gleder jeg meg til å lese bok nummer tre. Det blir ikke lenge til!

HAR DU LEST BOKA? HVA SYNES DU?


Her er link til boka (på tilbud nå!) på Cappelen Damm:

Her kan du høre den førstetimen av lydboka gratis:
Menneskefluene, lest av Nils Nordberg

Her kan du lese en annen anmeldelse av boka - ei som tydelig er bedre vant enn meg til å skrive godt om andre bøker:
Norlibloggen - Linn Blomfeldt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter stor pris på at DU legger igjen en hilsen i bloggen min! Tusen takk!!! Og med ønske om en glitrende glad dag til deg :))