søndag 31. mars 2013

Tornekronen!

©Kulturkroken

En tåre renner fra ikonet,
en mager mann med tornekrone.
Grepet ser jeg ned,
mitt håp, min tro, min fred.
Jeg ser hva jeg har gjort
og legger kronen bort.
Straffen lå på deg,
skammen bærer jeg.

Et ord, en mann, et speil, en gåte.
Forundret ser jeg speilet gråte.
Så lite tro jeg har,
jeg overhører svar.
Jeg trodde deg var meg
som skulle redde deg.
Skamfull ser jeg ned -
det var du som led!

En mager mann som stille lider.
Evig Gud til alle tider!
I himmel og på jord -
min frelser og min bror!
Jeg ser hva du har gjort 
og legger kronen bort.
Straffen lå på deg,
nåden bærer meg!
(Bjørn Eidsvåg)

MED ØNSKE OM EN VELSIGNET PÅSKE TIL ALLE!

1 kommentar:


  1. For et nydelig dikt! Kjenner det ikke fra før.
    Er det også tonesatt?
    Her får Bjørn Eidsvåg sagt noe vesentlig med få
    ord. Tenker i den forbindelse også på "Eg ser".

    Fortsatt God Påske! ;-)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på at DU legger igjen en hilsen i bloggen min! Tusen takk!!! Og med ønske om en glitrende glad dag til deg :))