fredag 22. februar 2013

Bokomtale: Englemakersken



Englemakersken er åttende (og foreløpig?) siste bok om politietterforsker Patrik og hans litt i overkant nysgjerrige forfatterkone Erika. Camilla Läckberg har levert nok en suveren krimbok!

Englemakersken har, som flere av Läckbergs bøker, flere parallellhistorier. Jeg liker svært godt når kriminalromaner gir dypdykk i tidligere historier og klarer å knytte de sammen med hendelser i nåtiden. Hovedfortellingen i Englemakersken handler om ekteparet Ebba og Mårten Stark som har flyttet til øya Vabö like utenfor Fjällbacka. De har overtatt en gammel internatskole som de skal bygge om til konferansesenter. 

"De hadde tenkt å renovere seg ut av sorgen. Om det var en god plan, var ingen av dem sikre på, men det var det eneste de hadde. Alternativet var å legge seg ned, og sakte svinne hen."

En natt våkner de av at huset er i brann. Og når de senere river opp gulvet i spisestuen og oppdager blodflekker, begynne politiet å lure på om det kan være forbindelse til påsken 1974, da en familie forsvant sporløst. Alle utenom ettårige Ebba. Den samme Ebba som nå er tilbake for å restaurere internatet. Er det en forbindelse her?

Parallelt med disse to historiene, får vi høre historien til kvinnene Helga, Dagmar og Inez. Disse historiene spenner seg helt fra 1908 og helt frem til nåtiden. Om englemakersken som skapte sine helt spesielle engler. Om En ung kvinnes kamp for kjærligheten, eller tapet av den, som sådan. Om et sviktet barn som reiser seg, men til hva? Hvordan kunne disse historiene få så tragiske følger? Og kan tragedier gå i arv? Kan skyld gå i arv? 

"Du har aldri villet innrømme at det var din skyld." "Hva var min skyld?" En ubehagelig følelse kom krypende, men hun prøvde å riste den av seg.
Videre får vi også høre historiene om Leon, Josef, Percy, Sebastian og John. Fem gutter som gikk på skole sammen, men der livene har gått hver sin vei. Hva var det som skjedde som førte dem frfa hverandre? Og hvorfor må de møtes igjen nå?

Denne notisen stod i en avis i Stockholm i 1991, og Camilla Läckberg har utfra denne spunnet en historie om Göring, hans kone og denne msytiske levningen. Hvordan knyttes jødehat, andre verdenskrig sammen med alle de andre historiene i Englemakersken? Jeg tar av meg hatten og bøyer meg i støvet for Camilla Läckberg som har en usedvanlig god evne til å knytte tilsynelatende løse tråder.


Englemakersken er en krimbok spekket av historier og tragedier. Ved siden av kriminalhistorien, følger vi Erika og Patrik og Erikas søster Anna. Klarer Anna å reise seg etter livet med den mannevonde Lucas? Enda større, klarer hun å reise seg etter ulykken og tapet av barnet hun ventet på? Klarer hun å gjenvinne den nærheten hun hadde med Dan? Og hvordan vil Dan takle den personlige tragedien som kommer til å ramme ham? Erikas og Patriks forhold er igjen det mest vellykkede av dem alle. Som jeg har nevnt i tidligere omtaler, så synes jeg at personene i bøkene blir til tider litt vel karikerte, I denne boka synes jeg persongalleriet er mye bedre og troverdige. Men jeg kjenner fremdeles at jeg sliter med at Erikas og Patriks største problem i hverdagen er livvidden (og svigermor!)

Camilla Läckberg skriver knakende gode historier, og Englemakersken er ei av favorittbøkene mine om radarparet Erika og Patrik. Min absolutte favoritt er Stenhuggeren.  Les gjerne omtalene mine om Isprinsessen og Predikanten og Stenhuggeren også. 

Har du ikke lest Camilla Läckberg, 
har du åtte gode bøker i vente. 
Kan du vente lenger?

1 kommentar:

  1. Veldig god omtale av boken! Får virkelig lyst til å lese den. Det har jeg også hatt før og har kjøpt den tidligere, men så manglet jeg en gang en gave og ga boken fra meg igjen. Har likevel hatt boken i tankene etterpå.
    Du skriver godt!

    Hilsen farmor

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på at DU legger igjen en hilsen i bloggen min! Tusen takk!!! Og med ønske om en glitrende glad dag til deg :))