tirsdag 16. juli 2013

Boken på vent: Drep ikke en sangfugl

Det er tirsdag, og heldigvis har ikke Beathe tatt sommerferie fra Boken på vent - besøk Beathes bokhylle og se hva bokbloggere landet rundt gleder seg til å lese! Og hvem vet, kanskje du får både ett, to eller enda flere gode boktips? Jeg kan garantere at der vil du finne bøker for enhver smak!

Mens middagen lager seg selv, sniker jeg meg inn her for å fortelle om en bok jeg har gledet meg i flere år til å lese. Som vanlig har jeg ingen gode grunner for at boka har blitt utsatt, annet enn at det fins jo så mange gode bøker å lese ... Så takk til Lines lesesirkel som har satt boka opp som felles leseprosjekt i august. Boka ligger klar og venter, først skal jeg bare lese ferdig Huset ved moskeen, mitt iranske bidrag i min litterære verdensomseiling.

DREP IKKE EN SANGFUGL av Harper Lee

Dette skriver Aschehoug om boka:

"Skyt så mange skjærer dere vil, men husk at det er en stor synd å drepe en sangfugl."
Dette er rådet advokaten Atticus Finch gir sine to barn Scout og Jem mens han selv forsvarer en farget mann som er tiltalt for å ha voldtatt en hvit kvinne.
Handlingen utspilles i en liten sørstatsby i 1930-årene, og voldsomme hendelser slår brutalt inn i de to barnas trygge liv - hendelser som gir dem et brått innblikk i de voksnes merkelige og fremmede verden. Gjennom barnas blikk skildrer forfatteren menneskers irrasjonelle holdninger til raser og klasseskiller med varme og nådeløs ærlighet.

Dette er tematikk som engasjerer meg, selv om jeg nok tror det kan bli vond lesning til tider. Jeg har også nettopp lest Barnepiken av Kathryn Stockett tar opp noe av den samme problematikken, dog med et annet utgangspunkt og perspektiv.

Hvilken bok gleder du deg til å lese?

8 kommentarer:

  1. Denne boken har jeg også på vent, eller dvs jeg skal også lese den i august. Jeg er spent på boken ettersom jeg har hørt så mye om den.

    SvarSlett
  2. Åh,denne har jeg hatt på ønskelisten min lenge så kanskje jeg skulle kjøpt den snart...den virker veldig bra. barnepiken har jeg heller ikke lest ennå,men har sett filmen flere ganger.

    SvarSlett
  3. Gled deg, jeg ser på listen min at jeg ga den en 5`er, så da må den være bra :)

    SvarSlett
  4. Må visst notere meg denne. Et interessant tema!

    SvarSlett
  5. Denne har jeg også på vent til Lines lesesirkel, og kjøpte den i januar- så det gleder jeg meg til:)

    SvarSlett
  6. Denne begynte jeg på i går. Har prøvd å lese den en gang før, men da ga jeg opp. nå er jeg med i Lines lesesirkel og det er ikke rom for å gi opp denne gangen :)

    SvarSlett
  7. Denne ligger på vent hos meg også til lesesirkelen i august :)

    SvarSlett
  8. Denne boken gleder jeg meg til å få lest. Tror jeg kommer til å like den også. Kos deg med boken!

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på at DU legger igjen en hilsen i bloggen min! Tusen takk!!! Og med ønske om en glitrende glad dag til deg :))