søndag 30. juni 2013

Smakebit på søndag: Smertens aveny

Det er søndag, (nesten) ferie, hjemme-alene-kveld og tid for å dele litterære smakebiter. Det er Mari i Flukten fra virkeligheten som ber oss om å dele en smakebit fra boka vi leser nå. For tiden leser jeg Smertens aveny av Roar Sørensen, som jeg vant i give away hos Geir (klikk på linken for å lese hans omtale av boka. Og besøk Maris blogg for å prøvesmake enda flere litterære godbiter!

Foto: Commentum Forlag
SMERTENS AVENY av Roar Sørensen
"Hvor viktig var én manns ære? Spilte det noen rolle når man var død? Han så seg rundt. Det hvilte en rar atmosfære over huset. Over tomta. Over gata. En atmosfære av ... fullbyrdelse. Han fant ikke noe bedre ord. Eller, jo, forresten, det fantes et ord som var både bedre og enklere: Lettelse."

Bokas vaskeseddel:
Hva ønsker vi egentlig å vite om hverandre? Hva skjer hvis ingen er interessert i å etterforske et drap fordi den døde har levd et umoralsk liv? Hvor langt er vi villige til å gå for å avdekke sannheten? Når nattklubben Forbidden Pleasures' 68 år gamle norske innehaver, Martin Werner, en morgen blir funnet drept i sitt luksuriøse hjem i gledesbyen Angeles City på Filippinene, er ikke det lokale politiet særlig interessert i å oppklare saken.
Med løfter om penger fra Werners ekskone i Norge og med håp om en billett hjem til en livsviktig operasjon, begynner Stingo, norsk ekspolitimann bosatt på Filippinene, å grave i Angeles Citys brokete barmiljø for å finne drapsmannen. Når han til slutt står ansikt til ansikt med Werners morder, blir han tvunget til å revurdere sine forestillinger om svik og sannhet, skyld og ansvar, frihet og tvang.

9 kommentarer:

  1. Denne har jeg liggende på vent og er usikker på når det blir dens tur til å bli lest, kanskje til høsten? Takk for smakebiten:) Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. Denne likte jeg veldig godt, Magellans kors også forresten :)

    SvarSlett
  3. Denne leste jeg og likte godt! Hardcore, men lærerik.

    SvarSlett
  4. Det var en ny författare för mig!

    SvarSlett
  5. Spännande! Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  6. Det lät som ett fint boktips, tack för det!

    SvarSlett
  7. Det hørtes ut som en bok jeg ville like. Takk for fint tips og så ønsker jeg deg en fin ny uke!

    SvarSlett
  8. Jeg har hørt om denne boken, og at den skal være bra. Virker spennende i alle fall :)

    SvarSlett
  9. Har hørt om boken, da positive ord. Har veldig lyst å lese på den selv for den virker veldig spennende:) Kos deg videre!

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på at DU legger igjen en hilsen i bloggen min! Tusen takk!!! Og med ønske om en glitrende glad dag til deg :))