tirsdag 1. januar 2013

Boken på vent

GODT NYTTÅR!!!

Det er 1. januar og tirsdag, og det er veldig koselig å starte bloggeåret med å delta på Boken på vent hos Beathes bokhylle. Beathe ber oss om å skrive om en bok vi har hatt lyst til å lese lenge, men som av ulike grunner ikke har blitt lest.



Cover fra filmversjon i dag ...
I dag har en bok på vent, som jeg har hatt lyst til å lese  helt fra jeg var 14 år. Hvorfor jeg ikke har lest den enda? Jeg vet ikke. Absolutt ingen god grunn på lager har jeg heller. Og i dag må jeg skyndte meg å skrive om den i Boken på vent, for jeg har aldri ventet SÅ lenge med å lese noen bok noensinne. Men i kveld skjer det: Jeg skal lese Anna Karenina av Leo Tolstoj. Endelig!



Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Det er den sosialt respektable og vakre Anna Karenina historien kretser om. Hun bryter sitt ekteskap og forlater sitt barn da hun møter den store kjærligheten i den flotte offiseren Vronskij. Men hos Tolstoj viser ikke denne kjærligheten seg som noe varmt og vedvarende. Snarere skildres den som en skjebnesvanger sykdom som plutselig slår ned og rammer menneskets vilje.


Omtale fra forlaget

«Alle lykkelige familier ligner hverandre, hver ulykkelig familie er ulykkelig på sin egen måte.» Slik innledes en av litteraturhistoriens store romaner, Anna Karenina av Lev Tolstoj (1828-1910).Boken utkom i Russland i årene 1875?1877, få år etter at han fullførte kjempeverket Krig og fred, altså da Tolstoj nærmet seg de 50. Det er den sosialt respektable og vakre Anna Karenina historien kretser om. Hun bryter sitt ekteskap og forlater sitt barn da hun møter den store kjærligheten i den flotte offiseren Vronskij. Men hos Tolstoj viser ikke denne kjærligheten som noe varmt og vedvarende. Snarere skildres den som en skjebnesvanger sykdom som plutselig slår ned og rammer menneskets vilje.

Har du lest boka? Eller har du sett filmen? Hva synes du? 

5 kommentarer:

  1. Denne var jeg så heldig å vinne nå i desember og den skal jeg også lese når jeg er ferdig med song for eirabu bøkene som jeg skal begynne på i dag.Ser frem til denne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Glemte å ønske deg en fin kveld og ikke minst godt nyttår.
      klem Beathe

      Slett
  2. En fin bok å ha på vent! Jeg har lest den, for veldig mange år siden, og kunne godt tenke meg å friske opp i det bekjentskapet :-)
    Godt nytt år!

    SvarSlett
  3. Denne klassikaren er gratis som lydbok på "ordflyt", så eg har tenkt å prøva meg på den versjonen i løpet av året. Eg har sett den gamle filmatiseringa med Greta Garbo i hovudrolla for mange år sidan, - men eg var nok for ung den gongen; eg hugsar ingenting av den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Dere kan trygt høre lydboka på Ordflyt! Jeg har akkurat gjort det, og er kjempefornøyd- både med å kunne krysse av for denne enestående klassikeren, OG for å ha fullført før den nye innspillinga med Keira Knightley kommer på kino! Gled dere!!

      Slett

Jeg setter stor pris på at DU legger igjen en hilsen i bloggen min! Tusen takk!!! Og med ønske om en glitrende glad dag til deg :))